baralitemer.blogg.se

Världens godaste knäckebröd

Publicerad 2014-03-10 12:16:00 i Övriga nyttiga snacks,

 
Jag måste dela med mig av ett underbart recept på nyttigt knäckebröd som verkligen är superenkelt att göra. Jag har aldrig gjort knäckebröd tidigare med oj det var ju inga problem alls!
 
En sats (ger ca 10-20 rutor)
1 dl dinkelmjöl fullkord
1 dl siktat dinkelmjöl
1 dl solrosfrön
1/2 dl hela linfrön
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl rapsolja
2 1/2 dl vatten

Sätt ugnen på 150 grader. Mät upp de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt oljan. Värm vattnet och häll det hett i bunken. Rör om till en slät deg och smeta ut på en bakpappersklädd plåt ca 30x40 (känns smeten degig och svår att smeta ut så doppa det redskapet du använder i kallt vatten). Ställ in i mitten av ugnen och grädda i 5 min. ta ut plåten och skär i så stora bitar du önskar och grädda yttligare i 55 - 60 min (eller tills de är torra och har en gyllenbrun färg).
 
Sen är de bara att äta, supergoda som dom är! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela