baralitemer.blogg.se

Italienska tonfiskbiffar

Publicerad 2014-03-06 21:48:00 i Fiskrätter, Lunch och Middag,

 
Idag gjorde jag några tonfiskbiffar serverade med sötpotatismos, en enkel lågkalori sås och sallad. Denna rätt är en av min killes favoriter och jag tycker också att biffarna är riktigt goda, både smakrika och saftiga!
 
Recept för 6 st stora biffar (ca 3 potioner)

3 st burkar avrunnen tonfisk (ca 314 g)
2 ägg
1 äggvita
3 st vitlökklyftor
50 g pesto
35 g soltorkade tomater (ca 4 st)
100 g fetaost
 
Låt tonfisken rinna av. Hacka tomaterna. Blanda allt i en bunke och forma till biffar i valfri storlek (jag gjorde 6 st i ca 1 dm i diameter). Stek biffarna i valfritt matfett, jag använde kallpressad kokosolja. 

Till biffarna kokade jag upp en stor sötpotatis som jag sedan mixade med ca 1 msk mjölk, salt, peppar och örtsalt. Såsen är gjord på grekisk lättyoghurt och kryddan Aromat. 

En biff ligger på dryga 275 kcal

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela