baralitemer.blogg.se

I mitt skafferi

Publicerad 2014-02-07 16:48:13 i Allmänt,

 

När jag började få upp mitt intresse för det här med hälsosam mat så var jag ganska förvirrad i början. Jag kollade ofta runt på olika bloggar och oj vad det fanns saker som jag aldrig hört talas om... Fiberhusk, kokosolja, mandelmjöl, chiafrön, whey, havremjöl, stevia, ah ni förstår. Det var lite som en annan värld. Jag förstod inte alls vad man skulle göra med alla dessa ingredienser. Så jag började smått.

 

Havremjöl - Det första jag valde att göra själv och det är det jag använder mig mest av i mitt skafferi. Det finns även att köpa men har man en matberedare är det absolut enklast (och förmodligen billigast) att fixa själv. Stavmixer är väl kanske inte att rekommendera då du förmodligen har mer havregryn på golvet än i mixerskålen när du är klar. Men precis som det låter är havremjöl ett grynigare mjöl gjort på mixade havregryn. Går att använda som ett fiberrikare alternativ till vanligt mjöl och mitt främsta användningsområde för detta är till det som kallas mugcakes och i nyttiga pannkakor (recept kommer komma!).

Kokosmjöl - Kokosmjöl finns att köpa i de flesta matvarubutikerna, själv använder jag mig av Risentas (tror att de är billigast). Vad man använder kokosmjöl till är väldigt varierande. I morse använde jag det till en mugcake och i förrgår till en nyttig chokladkaka. Möjligheterna är många.

Mandelmjöl - En produkt som jag inte använder allt för ofta men när den väl används blir det otroligt lyckat. I veckan gjorde jag exempel chicken nuggets som var rullade i havremjöl blandat med mandelmjöl. Mums. Går att även använda i bakverk för att ge en liten nötigare smak med en krispig konsistens.

 

Stevia - En naturlig, kalorifri sötning som utvinns ur blad. Stevia är något som känns lite too good to be true men stevia har används i över 100 år i Sydamerika och forskare har än inte hittat några negativa egenskaper. Stevia kommer i flera former och i olika märken och jag har själv bara testat "strö" varianten (som strösocker) från ICAs egna märke. Jag skulle säga att ICAs stevia strö ger en ganska stark sötma som passar bra i främst mugcakes och pannkakor då den bara efterlämnar en stark, söt smak, precis som vanligt socker. Dock när jag testade att använda ICAs stevia i bland annat nyttiga kokosbollar blev smaken väldigt överväldigande och den lite fejka, metaliska smaken trängde fram.

 

Fiberhusk - Binder ihop degar och smetar som är gjorda på glutenfria mjöl så som exempel havremjöl och mandelmjöl. Fiberrikt!


Kikärtsmjöl – Kikärtsmjöl är något av mina senare upptäckter och jag säger bara det: testa! Kikärtsmjöl gör jag faktiskt själv, sköljer och trokar av kikärtorna (hårda och "råa") med en handduk, rostar dem på 180 grader i 10 minuter och sedan kör jag dem i en matberedare. Det tar ett tag och oj, oj, oj vad det låter. Jag klarar inte av att vara i samma rum och att maskinen inte går sönder är ett under! Men med lite tålamod blir det ett jättefint, lent mjöl som är mycket proteinrikt! Vill man inte utsätta sina öron och sin matberedare för dessa hårda ärtor finns det att köpa i butik. Dock lite svårare att hitta och eftersom jag aldrig köpt det kan jag inte garantera den goda smaken som jag får när jag gör eget! Min främsta användning för detta mjöl är till en pizzadeg jag måste dela med mig av senare, supergott verkligen! Vill nog inte ens gå tillbaka till vanlig om jag gör hemmagjord pizza.

 

Jag hoppas att ni kanske fick lite mer koll på vad man kan fylla i sina skåp när det kommer till att hitta nya, hälsosamma sätt att laga mat på.

 

Vi har nu börjat med grunden, snart kommer recepten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela